مامانی اینارو میدونستی؟

نقش مادر در سلامت دندان های کودک

1389/11/10 17:06
نویسنده : خاله لیلا
1,431 بازدید
اشتراک گذاری

رژیم غذایی مناسب و تغذیه صحیح مادر باردار، در سلامت آینده دندان‌های كودك نقش دارد.

رژیم غذایی مادران باردار باید حاوی مقادیر كافی كلسیم، فسفر و ویتامین‌ها باشد. همچنین مصرف مقادیر مناسب میوه، سبزیجات، عدس و گوشت سفید نیز به این افراد توصیه می‌شود.

در دوران بارداری باید از مصرف الكل، سیگار، كافئین و قرص‌های خواب‌آور خودداری کرد و برای استفاده از هرگونه دارو با پزشك معالج مشورت نمود، چراکه این مواد و داروها به ویژه در سه ماهه اول بارداری اثرات نامطلوبی بر جنین دارند. به عنوان مثال داروی تتراسایكلین با اثر مستقیم بر ساختمان مینای در حال تشكیل، باعث تغییر رنگ و لكه لكه شدن آن شده و دندان را مستعد پوسیدگی پس از رویش می‌نماید.

رویش دندانهای كودك از حدود 6 ماهگی آغاز می‌شود اما گاهی برخی نوزادان با یك یا دو دندان نیز متولد می‌شوند. زمان و نحوه رویش دندان در همه كودكان یكسان نیست و معمولاً با گریه و بی‌قراری كودك همراه است. در این حالت، جویدن اجسام سفت و تمیز توسط کودک و ماساژ ملایم لثه ها با تكه فلزی سرد مانند پشت قاشق چایخوری در کاهش ناآرامی او مفید است.

در كودكانی كه از پستانك یا شیشه شیر استفاده می‌كنند، ممكن است دندانهای در حال رویش تغییر شكل داده و نابهنجار رشد كنند. علاوه بر این، استفاده از شیشه شیر در ساعات شب باعث باقی ماندن شیر بر روی دندانها و ایجاد محیطی اسیدی می‌شود که موجبات پوسیدگی دندان را فراهم می‌آورد. لذا بهتر است شبها پس از خوردن شیر، دندانهای كودك را با پارچه ای مرطوب تمیز كرد.

آموزش بهداشت دهان و دندان به کودک و سوق دادن رژیم غذایی او به سمت مواد كم شیرینی به منظور حفظ سلامت دندانها ضروری است. در این میان، محیط خانواده بهترین مكان برای یادگیری كودك است چراکه عادات خوب بهداشت دهان، در دوران کودکی تثبیت می‌شوند.

گفتنی است تنقلات شیرین و چسبناك مانند آب‌نبات یا شكلات و خوراكی‌های حاوی شیرینی مصنوعی نظیر نوشابه‌های گازدار برای سلامت دندان كودك بسیار مضرند. به منظور پیشگیری از آسیب دندان‌های کودک بهتر است از شیرینی‌های طبیعی مانند عسل، میوه‌ها و آب میوه‌های طبیعی استفاده كرد. همچنین مصرف سبزیجات و میوه‌های خام که تمیزکننده طبیعی دندانها و ماساژدهنده لثه‌ها هستند، توصیه می‌شود.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (3)

مامان فرشته
10 بهمن 89 21:16
ممنون ......... مطالبتون خیلی عالیه
نسترن
19 بهمن 89 15:26
سلام خوبی؟ خانومی کجایی؟ دیگه سر نمی زنی؟جواب ایمیلمو نمی دی


سلام گلم... این روزا خیلی کمتر سر میزنم... شرمنده عزیززززززززززمممم بوووووووووووووس
نسترن
21 فروردین 90 18:25
سلام خانومی. خوبی؟ کجایی؟ خبری ازت نیست. دلم تنگ شده. این مطلبت خیلی خوب بود